(Petikan dari Buku Cenderamata Lembaga Adat Mandailing
Malaysia). Orang Mandailing diriwayatkan berasal dari Munda yaitu sebuah daerah
di India Tengah. Mereka telah berpindah-pindah pada abad-ke 6, karena terpukul
dengan serangan bangsa Arayan dari Irak yang meluaskan pengaruh mereka. Setelah
melintasi Gunung Himalaya mereka menetap sebentar di Mandalay, yaitu ibu negara
Burma purba. Besar kemungkinan nama Mandalay itu sendiri datangnya dari
perkataan Mandailing yang mengikuti logat Burma.
Sekali lagi mereka terpaksa bepindah karena pergolakan suku
kaum di Burma yang sering berperang. Pada waktu itu mereka melintasi Selat
Malaka , yang pada masa itu bukan merupakan suatu lautan yang besar, sangat
dimaklumi bahwa pada masa itu dibagian tertentu Semenanjung Tanah Melayu dan
Sumatera hanya di pisahkan oleh selat kecil saja.
Kaum Munda telah berjaya menyeberangi laut kecil tersebut dan
mendirikan sebuah kerajaan di Batang Pane, Portibi, diduga peristiwa ini
terjadi di akhir abad ke – 6. Kerajaan Munda Holing di Portibi ini telah
menjadi mashur dan meluaskan wilayah taklukannya hingga kesebahagian besar
pantai Sumatera dan Tanah Melayu. Keadaan ini menimbulkan kemarahan kepada
Maharaja Rajenderacola lalu beliau menyerang kerajaan Munda Holing dan negara
pantai lainnyadi abad ke-9. Tenteara kerajaan Munda Holing yang di pimpin oleh
Raja Odap-Odap telah ditewaskan oleh Rajenderacola dan berkuasa di seluruh
daerah Batang Pane. Tunangannya Borudeakparujar telah melintasi Dolok Maela
(sempena Himalaya yang didaki oleh nenek moyangnya) dengan menggenggam segumpal
tanah di Portibi untuk menempah satu kerajaan baru (Menempah banua).
Kerajaan kedua di Sumatera di didirikan di Pidoli Dolok di
kenali sebagai kerajaan Mandala Holing artinya kawasan orang-orang Keling. Pada
masa itu mereka masih beragama Hindu memuja Dewa Siva. Di abad ke 13, Kerajaan
Majapahit telah menyerang ke Lamuri, Padang Pariaman dan Mandailing. Sekali
lagi kerajaan Mandala Holing ini telah di bumi hangus dan hancur. Penduduk yang
tidak dapat di tawan telah lari kehutan dan bercampur-gaul dengan penduduk
asli. Lalu terbentuklah Marga Pulungan artinya yang di kutip-kutip. Di abad
ke-14 dan ke 15, Marga Pulungan telah mendirikan tiga buah Bagas Godang di atas
tiga puncak Bukit namun kerajaan tersebut bukan lagi sebuah kerajaan yang
besar, hanya merupakan kerajaan kampung.
Di pertengah abad ke-14, terdapat legenda tiga anak Yang
Dipertuan Pagar Ruyung yang bernama Betara Sinomba, Putri Langgoni dan yang
bungsunya Betara Gorga Pinanyungan yang mendirikan dua buah kerajaan
baru.Betara Sinomba telah di usir oleh Yang Dipertuan dari Pagar Ruyung karena
kesalahan bermula dengan adiknya Putri Langgoni. Kedua beradik tersebut
berserta pengikutnya telah merantau dan mendirikan kerajaan di Kota Pinang.
Yang di Pertuan Kota Pinang inilah yang menurunkan raja-raja ke Kota Raja,
Bilah, Kampung Raja dan Jambi.
Adiknya Betara Gorga Pinanyungan di dapati bersalah belaku
adil dengan sepupu sebelah ibunya yaitu Putri Rumandang Bulan. Oleh kerana
tidak ada lagi pewaris takhta makanya putri tersebut ditunangkan dengan Raja
Gayo.
Sewaktu Putri Rumandang Bulan di bawa pergi ke Gayo beliau
telah membawa satu tandan pinang masak lalu ditanamnya sebiji pinang tersebut
pada setiap kali rombongan tersebut behenti hinggalah sampai di tebing sebatang
sungai. Di tebing sungei itu baginda telah melahirkan seorang anak laki-laki
yang gagah dan perkasa. Ketika rombongan tersebut ingin meneruskan
perjalanannya ke Gayo maka datanglah petir dan guntur yang amat dasyat hingga
kemah mereka tidak dapat di buka. Begitulah keadaannya sehingga tujuh kali
percobaan. Akhirnya seorang Datu telah memberitahu bahawa anak tersebut
hendaklah ditinggalkan di atas batu di bawah pohon sena tempat ia dilahirkan
kerana putera tersebut akan menjadi seorang raja yang besar di situ.
Putri Rumandang Bulan enggan puteranya ditinggalkan karena
dia ingin mati bersama anaknya, apabila Raja Gayo kelak mendapati bahwa dia
bukan lagi perawan. Di dalam keadaan tersebut tepancarlah pelangi maka
menitilah tujuh orang bunian di ikuti oleh Dewa Mangala Bulan dari Kayangan.
Puteri tersebut di simpan kedalam sungai berdekatan lalu bermandikan dengan
bunga-bunga sena yang sedang berkembang. Apabila keluar dari sungai tersebut di
dapati perut-perut yang menandakan baginda telah melahirkan tidak lagi
kelihatan. Maka nama sungai tersebut di kenali sebagai “Aek Batang Gadis”
artinya, air sungai yang memulihkan gadis/perawan.
Anak yang ditinggalkan di bawah pohon sena tersebut telah di
temui oleh rombongan Sultan Pulungan yang sedang memburu, lalu dipunggutnya.
Anak yang dibesarkan di dalam kandang di bawah rumah tersebut akhirnya telah
berhasil melarikan diri dan mendirikan sebuah kerajaan dan kemudiannya
mengalahkan Sultan Pulungan. Anak tersebut yang di kenali sebagai Sibaroar
yaitu kandang di bawah rumah akhirnya menjadi raja besar di Penyabungan. Oleh karena
raja di Penyabungan yang tersembunyi diketahui orang akan ibunya maka
dipanggilah kerajaannya sebagai kerajaan “MANDE NAN HILANG”, pendeknya
Mandailing atau pun Mandehilang. Beliau juga adalah pengasas/penegak Marga
Nasution., artinya orang sakti.
Ketika cerita kebesaran Sibaroar yang di gelar Sutan Diaru
tersebar jauh ke Pagar Ruyung maka Yang Dipertuan Pagar Ruyung pun terkenang
akan Putri Rumandang Bulan yang hamil di bawa ke Gayo. Baginda dan pengiringnya
pun berangkatlah mengikuti pohon-pohon pinang yang telah di tanam oleh bekas
kekasihnya itu hingga sampailah di tepi sungei yang di namakan “Aek Batang
Gadis” lalu di bawa mengadap kepada Sutan Diaru di penyabungan.
Setelah panjang lebar bercerita lalu pengasuh yang bernama
Sisauwa telah menunjukkan kain sutera kuning pinang masak yang membalut Sutan
Diaru sewaktu baginda dijumpai di bawah pohon sena di Aik Batang Gadis berserta
aguk yang dikalungkan oleh ibunya Putri Rumandang Bulan. Maka ketahuanlah akan
Yang Di Pertuan Pagar Ruyung, bahwa Raja Sutan Penyabungan tersebut adalah
anaknya. Seluruh isi negeri bersukaria dan Sutan Diaru pun di tabalkan secara
rasmi sebagai Raja Penyabungan. Pada masa yang sama juga utusan dari Kota
Pinang telah datang ke Penyabungan untuk mengundang Yang Dipertuan Pagar Ruyung
kesana untuk bertemu kekandanya yang telah lama tidak berjumpa. Lalu kata Yang
Dipertuan, “Beta tetap akan mengunjungi kekanda beta di Kota Pinang.” Maka itu
pada hari ini Kota Pinang di kenali sebagai Tanah Abang, dan Penyabungan di
kenali sebagai Tanah Adik, sempena peristiwa Betara Sinomba mengundang adiknya
Betara Gorga Pinanyungan di Penyabungan supaya baginda datang ke Kota Pinang
walaupun adiknya mempunyai kerajaan yang lebih besar di Pagar Ruyung.
Kerajaan Sibaroar @ Sutan Diaru di Penuyabungan akhirnya
bekembang luas menguasai seluruh Mandailing Godang yang sangat subur tanahnya.
Diabad ke-19 yaitu sekitar 1916, Tentera Paderi di bawah
pimpinan Tuanku Imam Bonjol telah mengutuskan Raja Gadumbang Porang atau lebih
di kenali sebagai Tuanku Mandailing untuk mengislamkan Tanah Mandailing.
Tentera Paderi telah masuk ke Mandailing melalui Muara Sipongi dan menakluki
Penyambungan pada awal 1816. Kemudiannya Belanda pula memasuki Mandailing
sekitar 1835, ini telah mengakibatkan banyak dari raja-raja Mandailing yang
menentang dan terpaksa mundur dan menyeberangi Selat Melaka dan terus menetap
di Tanah Melayu.
Orang-orang Mandailing bekas panglima tentera paderi telah
memainkan peranan penting di dalam perjalanan sejarah di Tanah Melayu iaitu
Tanah Pelarian. Nama seperti Tuanku Tambusai, Raja Asal, Raja Laut dan Sutan
Naposo tercatat di dalam sejarah pergolakan perang saudara di Pahang dan
Selangor.
Perpindahan orang Mandailing bermula sejak lama, diantaranya
adalah disebabkan perselisihan faham keluarga, menjae atau merajuk, kalah
perang atau pelarian atau buruan kerana berbagai kesalahan adat atau hukum.
Kejatuhan Penyabungan ketangan Tentera Paderi 1816 dan gerakan mengislamkan
Tanah Mandailing berikutnya. Ada diantaranya di hantar ke Semenanjung. Namun
perpindahan yang paling ketara bermula sejak beramai-ramai sebagai budak/abdi
dan ada di antaranya melarikan diri bersama keluarga mereka untuk mencari
tempat tinggal yang lebih aman.
Serangan Raja Gadumbang Porang atau Tuanku Mandailing dengan
tentera paderi tidaklah begitu menekan tetapi apabila Tuanku Lelo bertubi-tubi
menyerang Penyabungan dan memburu yang Dipertuan Huta Siantar bersama
pengikutnya; pembunuhan beramai-ramai telah memaksa sebahagian besar penduduk
Mandailing melarikan diri ke Tanah Melayu, sekitar tahun 1816 – 1832. Ada pula
di antara raja-raja Mandailing yang mengikut tentera Paderi seperti Patuan
Maga, Baginda Sidursat dan lain-lainnya telah menentang Tuanku Lelo. Di bawah
pimpinan Tuanku Mandailing beberapa orang panglima perang paderi akhirnya
menyerang Kubu Tuanku Lelo di Padang Sidempuan dan menewaskannya. Salah seorang
anak raja Mandailing bernama Jahurlang yang bergelar Tuanku Bosi yaitu anak
kepada Patuan Maga telah menyertai Tuanku Imam Bonjol sebelum jatuhnya benteng
Padang Sidempuan. Beliau diamanahkan oleh Tuanku Imam Bonjol untuk menjaga
Bentang Bonjol pada tahun 1837 – sewaktu beliau berunding dengan Belanda.
Jahurlang atau Tuanku Bosi diberikan pedang Al-malik
kepunyaan Tuanku Rao yang terkurban di Air Bagis sebagai tanda mengambil alih
pimpinan di Bonjol. Malang sekali Bentang Bonjol tidak dapat dipertahankan
kerana kekuatan tentera Belanda, akhirnya Tuanku Bosi dengan pengikutnya
tepaksa mundur ke Benteng Dalu Dalu.
Melihat pedang Al-Malik di tangan Tuanku Bosi, maka Tuanku
Tambusai telah merencanakan pengunduran beliau bersama pengikutnya dan Benteng
Dalu Dalu diserahkan kepada Tuanku Bosi. Tuanku Tambusai dengan diiringi oleh
Tuanku Raja Asal, Abdullah Zawawi (anak kepada Tuanku Bosi) yang kemudiannya di
kenali sebagai Raja Laut berundur bersama pengikut mereka ke Tanah Melayu.
Benteng Dalu-Dalu jatuh ketangan Belanda pada 1838. Tuanku Bosi turut terkurban
setelah mendapat luka-luka parah di dalam pertempuran tersebut.
Tuanku Tambusai, Raja Asal dan Raja Laut mendarat di Melaka
dan pergi ke Lukut mencari tempat tinggal. Tidak lama kemudian Raja Laut
diperintahkan kembali ke Sumatera untuk mencari saki baki tentera paderi bagi
mengatur serangan balas terhadap Belanda. Raja Asal meninggalkan Lukut kerana
terdapat sedikit kekecuhan di sana, beliau pergi ke Kelang membuka Lombong
Bijih Timah sekitar tahun 1843. Tuanku Tambusai mencari tempat tinggal yang
terpencil di Negeri Sembilan dan menetap di sana. Raja laut berulang alik
antara Sumatera dan Tanah Melayu sambil menyerang kapal-kapal dagang Belanda,
Inggeris, Cina dan India yang melintasi Selat melaka. Maka itu beliau di sebut
Raja Laut.
Sekitar tahun 1850, Raja Asal telah meinggalkan Kelang dan
berjijrah ke Pahang bersama-sama pengikutnya. Di Pahang Raja Asal telah
melibatkan diri di dalam perusahaan melombong bijih timah dan berjual beli
bijih timah. Raja Asal telah dapat menembusi istana Bendahara Tun Ali dan
bersahabat baik dengan keluarga pembesar di Pahang. Beliau bersahabat baik
dengan Tun Mutahir anak Tun Ali. Tun Ali mangkat pada tahun 1857. Raja Asal
telah berkahwin dengan Wan Putih atau dalam bahasa Mandailing di panggil
Siputeh.
Perang saudara di Pahang belaku pada tahun 1857 – 1863, Raja
Asal terlibat di dalam perang tersebut kerana berkahwin dengan keluarga Tun Mutahir
yang menjadi Bendahara Pahang yang baru. Perang saudara tersebut di menangi
oleh Wan Ahmad iaitu adik kepada Tun Mutahir. Sewaktu luka parah Tun Mutahir
telah berundur bersama anak-anaknya Wa Da dan Wan Aman serta Raja Asal
kesempadan Negeri Selangor. Wan Putih telah di jemput oleh hamba Raja Asal
bernama ‘Sipuntung’, lalu di bawa ke Selangor. Di Selangor Raja Asal kembali
menjalankan usaha membeli dan menjual bijih timah. Dana Paderi yang diamanahkan
kepadanya dilaburkan sekali lagi untuk membiayai saki-baki tentera Paderi yang
menjadi pengikutnya. Oleh itu beliau sentiasa berhubung dengan Raja Laut yang
diutuskan untuk mengumpulkan saki-baki tentera Paderi di Sumatera. Tuanku
Tambusai yang sudah uzur tidak lagi memainkan peranan penting untuk memulihkan
semula kekuatan Paderi di Sumatera.
Apabila Tuanku Raja Asal mengambil keputusan untuk menyokong
Raja Mahadi di dalam Perang Kelang untuk menentang Raja Abdullah (dalam tahun
1866) maka beliau telah menghubungi Raja Laut untuk mendapat bantuan bekas tentera
Paderi di dalam peperangan tersebut. Sewaktu Kelang jatuh dan kemudiannya Kuala
Lumpur turut jatuh kerangan orang-orang Mandailing, Raja Asal telah
memerintahkan hambanya Sipuntung untuk membunuh Dato’ Bandar Yassih yang
berketurunan Bugis kerana banyak menindas dan menyeksa orang-oranag Mandailing.
Campurtangan Tengku Kudin sebagai wakil Sultan Abdul Samad
yang memerintah Selangor mulai 26hb. June, 1868, telah mengubahkan suasana
politik di Selangor. Tengku Kudin mendapat bantuan dan sokongan dari nggeris.
Walaupun pada mulanya Raja Asal, Sutan Na Poso dan kapitan Yap Ah Loy
bersahabat baik tetapi pada tahun 1871 mereka berselisih faham dengan Yap Ah
Loy atas urusan perniagaan bijih timah.
Pada bulan Mei 1872, Raja Asal bersama Raja Laut telah
membawa angkatan perang mereka untuk menyerang Kuala Lumpur. Mereka telah
berkubu di Petaling Batu, iaitu di Jalan Cheras sekarang, bersama lebih kurang
2,000 orang bekas tentera Paderi dari Sumatera. Satu pertempuran telah berlaku
diantara pasukan Raja Asal/Raja Laut dengan pasukan Kapitan Yap ah Loy yang di
bantu oleh Kapten Van Hagen dan Kapten Cavalier yang akhirnya mengalami
kekalahan teruk di mana seramai 730 tentera mereka telah terkurban. Kejayaan
Raja Asal dan Raja Laut merebut Kuala Lumpur dari Kapitan Yap Ah Loy dan
sekutunya telah mendesak Tengku Kudin meminta bantuan tentera dari Pahang dan
Pulau Pinang. Pada pertengahan tahun 1872 Pahang telah bersubahat dengan Tengku
Kudin untuk mengalahkan Raja Asal yang di sokong oleh orang-orang Mandailing,
Rawa (Rao), Batubara dan orang Minangkabau yang merupakan saki-baki tentera
Paderi, Raja Asal tersebut bergelar Tuanku Raja Asal – bukanlah bererti beliau
itu Raja yang memerintah tanah Mandailing, gelaran Tuanku itu adalah gelaran
Panglima Tetera Paderi. Raja di Tanah Mandailing dipanggil Baginda, bukannya
Tuanku.
Pada akhir 1872, tentera Pahang telah menyerang kubu Raja
Asal di Ulu Kelang. Tentera Pahang yang di pimpin oleh Imam Perang Raja Rosu
(Tok Gajah) telah ditewaskan oleh tentera Raja Asal yang di pimpin oleh
Panglima dari Mandailing bernama Jabarumun, yang berkubu di Ulu Kelang. Isteri
Raja Asal yang benama Wan Putih (Siputih), bersama orang-orang Telu gigih pula
mempertahankan satu lagi kubu Raja Asal yang kini tempatnya dikenali sebagai
Siputeh, sempena nama beliau yang dikagumi oleh orang-orang Mandailing.
Pada bulan Mac, 1873, sekali lagi Raja Rosu bersama tentera
dari Pahang menyerang Ulu Kelang dengan kelengkapan yang lebih hebat, oleh
kerana bantuan yang dinantikan dari Raja Laut tidak dapat mendarat di Kelang
maka mereka telah mendarat di Teluk Mak Intan, maka kubu Raja Asal pun jatuhlan
ketangan orang Pahang. Raja Laut bersama lebih kurang 1,000 orang Batak yang
baru di Islamkan telah mendarat di satu kawasan yang kini di kenali sebagai
Batak Rabit kerana telinga dan hidung mereka menggunakan subang yang besar
hingga terjuntai lubang telinga dan hidung mereka.
Raja Laut telah melintasi sebatang sungai yang mengalir di
tengah-tengah lalu di panggil mereka Aik Batang Padang ataupun di kenali
sebagai Sungei Batang Padang, sedangkan batang dalam bahasa Mandailing itu
adalah sungei. Didalam perjalanan mereka ke Ulu Selangor, mereka telah menerima
berita kekalahan Raja Asal di Bukit Nenas lalu mereka bekemah di Ulu
Bernam/Slim menanti Raja Asal yang sedang menuju ke Negeri Perak. Sebelum
bertemu dengan Raja Asal di Slim/Ulu Bernam maka satu persetujuan telah
diadakan supaya Jabarumun/Raja Barumun di hantar mendapatkan Sutan Na poso
(Sutan Puasa) yang bekubu di Ulu Langat bagi mengatur satu serangan balas ke
atas Tengku Kudin dan Raja Bosu. Berikutnya Sutan N Poso tidak begitu yakin
keraja Raja Asal tidak menyertai pasukan perang yang hanya di pimpin oleh
Jabarumun/Raja Barumun. Pasukan perang tersebut telah pulang tetapi di tengah
jalan mereka sempat juga menyerang orang-orang Cina di Pudu dan juga Ulu
Kelang. Kedai mereka di bakar dan pembunuhan pun berlaku di kedua-dua kawasan
tersebut.
Raja Laut dan pengikutnya tidak mengikut Raja Asal ke
Changkat Piatu, mereka telah berkampung di Air Kuning dan Banir di negeri
Perak. Raja Laut meninggalkan anaknya yang sulung benama Basir Nasution atau
pun lebih di kenali sebagai Syeh Basir guru agama di Air Kuning. Raja Laut
telah kembali kepada cara hidup lamanya berulang alik di Selat Melaka
sehinggalah beliau terkorban di dalam salah satu perempuran laut dengan
angkatan perang Belanda di Labuahan Bilik. Anaknya Syeh Basir Nasution telah
kembali ke Sumatera untuk mengumpulkan semula kaum keluarganya tetapi beliau
tidak lagi kembali menetap di Air Kuning. Anaknya yang tua benama Ja Akob atau
di kenali sebagai Jakub tinggal di Banir dan Air Kuning.
Raja Asal telah di terima mengadap Raja Idris iaitu putera
Mahrum Teja yang berkuasa di kawasan Teja, lalu diberikan satu kawasan
melombong yang luas di Changkat Piatu. Raja Asal juga telah diberikan kuasa
mengutip cukai bijih timah di muara pertemuan Sungai Pinji dan Sungai Kinta.
Sebuah Pengkalan mengutip cukai yang teguh telah di bina oleh Raja Asal. Oleh
kerana ia sebuah pengkalan yang teguh akhirnya mengikut “telor” orang Perak
lalu disebut Pengkalan Pegoh. Raja Asal juga telah membina sebuah perkampungan
orang-orang Mandailing di Changkat Piatu, lalu berkumpullah sebahagian besar
orang Mandailing di Changkat Piatu. Orang-orang Rawa pula di tempatkan di
Gopeng di bawah pimpinan Panglima Jabarumun atau lebih di kenali sebagai Imam
Perang Jabarumun. Isteri Raja Asal yang mengikutinya setelah tinggal di Bukit
Nenas di tawan oleh tentera Pahang telah berjalan kaki mencari suaminya hingga
sampai kesuatu tempat berhampiran Pusing, di sana beliau bersama pengikutnya
telah berkampung sementara menanti utusan Raja Asal menjemput mereka . Kampung
tersebut sehingga hari ini di kenali sebagai Siputeh. Itulah sebabnya terdapat
dua tempat yang dinamakan Siputeh, masing-masing di Selangor dan di Perak.
Adalah diberitakan bahawa dalam tahun 1874, apabila
perjanjian Pangkor termeteri maka banyaklah pembesa-pembesar Negeri Perak yang
tidak puashati. Memandangkan Raja Asal ini seorang yang gagah berani dan banyak
pengalamannya di dalam peperangan maka datanglah beberapa orang di antara
mereka meminta campurtangan beliau (Raja Asal) untuk mengusir Inggeris dari
negeri Perak. Raja Asal menolak permintaan mereka untuk campurtangan dalam
pergolakan di Perak kerana beliau telah uzur dan letih untuk berperang
sepanjang usia remaja dan dewasanya. Paktan untuk membunuh J.W.W Birch tidaklah
disertainya tetapi Raja Asal telah meminjamkan hambanya Sipuntung yang sangat
dipercayai sebagai tanda penyertaannya untuk membersihkan bumi ini dari
campurtangan orang-orang kafir yang ditentangnya sejak beliau memeluk agama
Islam.
Raja Asal tidak pernah menjadi Penghulu di Mukim Belanja,
Penghulu Belanja yang pertama adalah Raja Bilah, iaitu anak saudara kepada Raja
Asal. Sewaktu J.W.W Birch di bunuh pada tahun 1875 Mukim Belanja belum lagi
diujudkan. Sila lihat perlantikan Raja Bilah sebagai penghulu Belanja yang
pertama. Semasa J.W.W . Birch di bunuh Raja Asal sudah mula gering dan tidak
mampu lagi mengendalikan urusan melombong ataupun mengutip cukai bagi pihak
Raja Idris (Sultan Perak). Akibatnya beliau terhutang $3,000.00 kepada pihak
yang berkuasa.
Sepanjang keadaannya gering itu Raja Bilahlah yang
menguruskan semua urusan Raja Asal. Akhirnya Raja Bilah telah meminta Raja Asal
menyerahkan kuasa sepenuhnya kepadanya supaya dapat beliau membayar semua
hutang tersebut. Setelah enam bulan kuasa diserahkan kepada Raja Bilah barulah
segala hutang piutang tersebut dapat diselesaikan.
Raja Asal dalam usia yang agak lanjut dan kesan dari
kekalahan serta kegagalannya tidak lagi merupakan seorang yang aktif di dalam
urusan maka itu semua urusan dikendalikan oleh Raja Bilah. Tuanku Raja Asal
telah meninggal dunia pada 1878 dan di semadikan di Changkat Piatu di antara
pertemuan Sungai Pinji dengan Sungei Kinta. Sehingga hari ini makam beliau
masih tertegak megah di atas tanah perkuburn Changkat Piatu.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar